طراحی دکوراسیون‌ تجاری یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین بخش‌ها در تجارت و فعالیت‌های تجاری محسوب می‌شود. شاید از این جمله تعجب کنید اما این مسئله بسیار مهم و البته ثابت شده است. طبق آخرین تحقیقات سازمان روانشناسی APA در ایالات متحده، دکوراسیون و محیط اطراف، تاثیرات مستقیمی روی تصمیم گیری افراد می‌گذارد. در این تحقیقات اشاره شده است محیط‌هایی با نور تند مانند قرمز می‌تواند باعث برانگیخته شدن خشم در افراد شود. همچنین طبق این تحقیقات دیزاین محیط می‌تواند حس امنیت و اعتماد را بین افراد افزایش دهد. حال از شما می‌پرسیم، آیا به دست آوردن اعتماد مشتریان، هدف شما نیست؟ با توجه به این توضیحات، می‌خواهیم بیشتر درباره دکوراسیون تجاری، مدل طراحی و آثار آن صحبت کنیم. همراه ما باشید.

طراحی دکوراسیون تجاری

 دکوراسیون تجاری چیست؟

فضای تجاری مکانی است که کسب درآمد و مسائل مالی در آن اولویت دارد. فرقی نمی‌کند در چه زمینه‌ای فعالیت دارید. اهل صادرات و واردات هستید، عمده فروشی می‌کنید، خدمات ارائه می‌دهید و یا حتی سوپرمارکت یا فروشگاه لباس دارید. در هر شغل و صنعتی، داشتن یک فضای تجاری بسیار مهم است. طراحی دکوراسیون تجاری دقیقا راجع به همین مکان صحبت می‌کند. به زبانی ساده‌تر قرار است محیطی را بسازیم که مناسب تجارت و فعالیت‌های اقتصادی باشد. طراحی این فضا باید به نحوی باشد که تاثیر مثبت و خوبی در تجارت و همچنین کسب درآمد داشته باشد. اگر فکر می‌کنید این مسئله ربطی به افزایش درآمد ندارد، کافی است سری به بازار بزنید. توجه کنید کدام فروشگاه‌ها شلوغ تر و پرفروش‌تر هستند؟ قطعا آنهایی که به دیزاین محیط و طراحی خود اهمیت بیشتری داده اند. پس توجه به نوع طراحی در محیط‌های تجاری بسیار مهم است.

طراحی دکوراسیون تجاری و مسکونی چه تفاوت هایی باهم دارند؟

تجارت و سکونت دو مقوله کاملا متفاوت است. هر چند نقاط مشترکی هم با یکدیگر دارند اما اهدافشان کاملا متفاوت است. طراحی دکوراسیون تجاری کاملا در خدمت هدف اصلی تجارت، یعنی فروش و کسب درآمد بیشتر است. در خانه قرار نیست کسی را تحت تاثیر قرار دهید ولی در محیط تجاری تمام المان‌ها به دنبال جلب توجه مشتریان است. در دکوراسیون داخلی مسکونی، به چند نکته توجه ویژه‌ای می‌شود. نکته اول ایجاد حس آرامش است. نکته دوم سلیقه شخصی افراد خانه است. و نکته سوم، ایجاد فضایی برای چینش مناسب وسایل منزل است. اما این مسئله در فضای تجاری کاملا متفاوت است. هر چند که یک طراح خبره می‌تواند در طراحی هر دو محیط موفق عمل کند.

انواع متفاوت طراحی دکوراسیون

ویژگی های طراحی دکوراسیون در محیط تجاری

در طراحی دکوراسیون داخلی پارامترها و ویژگی‌های مهمی وجود دارد که طراحان این فضا باید به آن دقت کنند. شاید بتوان گفت این ویژگی‌ها اصلی ترین نقاط تمایز این مدل از طراحی با مدل‌های دیگر است. کلیه طراحی‌ها و فعالیت‌ها در این فضا باید در جهت هدف تجاری قرار بگیرد. به همین جهت توجه به نکاتی که خواهیم گفت بسیار مهم و سودمند است.

  • امنیت

مسئله امنیت مهمترین و حساس‌ترین قسمت در انواع طراحی‌ها، مخصوصا طراحی دکوراسیون داخلی است. فضای تجاری باید به شکلی ساخته شود که کلیه اصول امنیتی و ایمنی در آن رعایت شود. این اصول می‌تواند از مسائل مربوط به سازه‌ها، مثل مقاومت دیوارها و المان‌ها باشد و یا درباره جلوگیری از مسائلی مانند سرقت باشد. مثلا برای ایجاد یک دکوراسیون مناسب در طلا فروشی باید مسائل امنیتی آن را در نظر گرفت.

  • ایجاد حس اعتماد

همه چیز در تجارت بر پایه اعتماد می‌چرخد. تفاوتی ندارد شغل و صنعت کلان داشته باشید یا فروشنده خرد باشید. در هر حالتی مشتری و کارفرما باید ابتدا به شما اعتماد کند. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، محیط اطراف تاثیرات بسیار زیادی روی تصمیم گیری‌ها دارد. قطعا همکاری کردن و خرید کردن از جایی که حس خوبی به ما منتقل می‌کند ساده‌تر است.

  • برندسازی

برند شغل شما، نماد اصلی کار شماست. در طراحی دکوراسیون تجاری توجه ویژه‌ای باید به برندسازی داشته باشیم. با یک مثال ساده این مسئله را بهتر متوجه خواهید شد. به عنوان مثال، اگر به دفاتر اپراتور ایرانسل توجه کنید، قطعا رنگ زرد در محیط را بیشتر از رنگ‌های دیگر می‌بینید. دلیل این کار این است که در برند ایرانسل رنگ زرد، به عنوان یک المان اصلی وجود دارد و طراحان این بخش برای ایجاد برند و ثبت کردن آن در ذهن مشتریان در محیط‌های تجاری خود از رنگ زرد استفاده می‌کنند. همچنین باید محیط کاری شما، نمایشگاه اصلی شماست. نوع طراحی محیط کاری، نشانگر کلاس و پرستیژ شما خواهد بود.

نوع فعالیت طراحان دکوراسیون تجاری

نقش ویترین در دکوراسیون تجاری

در طراحی دکوراسیون تجاری در محیط‌های فروشگاهی مثل بوتیک‌های لباس، توجه ویژ‌ه‌ای به ویترین می‌شود. ویترین در واقع نشان و نمای بیرونی کار شماست. اولین چیزی که هر مشتری در هنگام مواجه با فروشگاه شما به آن دقت می‌کند، ویترین است. داشتن یک ویترین حرفه‌ای می‌تواند فروشگاه را معروف کند، مفیدترین تبلیغ را انجام دهد، آمار فروش را بالا ببرد و همچنین مشتریان بیشتری را جذب کند. در ویترین توجه به نور، چینش المان‌ها، خلاقیت در ایده پردازی، برندسازی و استفاده از محصولات بسیار مهم است. دیزاین ویترین یکی از تخصصی‌ترین مسائل در دنیای طراحی است. پس لازم است در این زمینه از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید.

نقش دیوار و تجهیزات دکوری در دکوراسیون تجاری

کاربرد کاغذ دیواری‌های شیک و مدرن، سنگ‌های قیمتی، کاشی‌های رنگ و لعاب دار و زیبا، آجرهای تزئینی در دکوراسیون کاری و تجاری بسیار مهم است. دیوارها، چهارچوب اصلی هر محیطی هستند. تاثیر طراحی دیوارها آنقدر زیاد است که می‌تواند نظرات مشتریان را تغییردهد. البته با توجه به اینکه دیزاین‌ها و سلیقه‌ها به سمت مدرنیته پیش می‌رود، از وسایل تزئینی فراوانی برای دکوراسیون داخلی تجاری می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال تابلو، مجسمه های تاریخی یا مدرن، آبنما، آثار هنری آویزهای دیواری، میز و صندلی‌های خاص و… می‌توانند در فضای تجاری تاثیرگذار باشند. حال این فضای تجاری می‌تواند فروشگاه باشد، بوتیک باشد، دفتر خدماتی باشد و یا هر جای دیگری که در آن فعالیت اقتصادی وجود دارد.

تجهیزات طراحی دکوراسیون

ایده های طراحی داخلی دفتر تجاری

باید تلاش کنید که یک فضای رسمی، کاری و تجاری بسازید. به همین جهت توصیه می‌کنیم از رنگارنگ کردن فضا و عدم تناسب رنگ‌ها در محیط اجتناب کنید. فضای دفتر تجاری باید دارای یک تم اصلی باشد که دیگر اجزاء، با آن تم هماهنگ باشند. البته این حرفه به معنای خلاق نبودن و استفاده نکردن از ایده‌های جدید نیست. حتما در انتخاب مبلمان محیط کار خود دقت داشته و از مبلمان های رسمی استفاده کنید. مبلمان باید به شکلی باید که مراجعان هنگام نشستن، علاوه بر اینکه احساس راحتی کنند، تسلط خود را از دست ندهند. به همین جهت استفاده از کاناپه و مبل‌های راحتی اصلا ایده خوبی نیست.

حتما یک فضا هم برای استراحت کارکنان خود در نظر بگیرید. انجام این کار باعث می‌شود هم انرژی کارکنان برای کار بیشتر باشد و هم اینکه احساس رضایت آن ها از کار بیشتر شود. به این فضا در علم طراحی محیط، رست روم گفته می‌شود. در نظر گرفتن چنین مکانی به کارکنان اجازه می‌دهد به جای استراحت کردن در محل کار که جلوه مناسبی هم ندارد، در محل استراحت این کار را انجام دهند.

ایده های متفاوت طراحی دکوراسیون

اهمیت گیاه و فضای سبز در دکوراسیون فروشگاه و رستوران

هدف از طراحی دکوراسیون فست فود یا رستوران با دیگر فضاها متفاوت است. در این محیط، مسئله فروش محصولات مطرح نیست. همچنین تلاشی نداریم که توجه مشتریان را به محصولات خاصی معطوف کنیم. در این محیط‌ها هدف اصلی ایجاد فضایی آرام و جذاب برای سرو غذا و خوراکی است. هر چقدر مشتریان در این محیط‌ها با آرامش بهتری غذا بخورند و حس خوبی از محیط دریافت کنند، یعنی طراحی ما نتیجه بخش بوده است. یکی از راه‌های ایجاد چنین فضایی استفاده از گل و گیاه است. گل‌ها همیشه زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین تصاویر زندگی بوده اند. انسانها به صورت فطری از طبیعت آرامش می‌گیرند. البته باز هم باید توجه داشت که نوع استفاده به نحوی نباشد که افراط در آن مشاهده شود و یا المان‌ها با یکدیگر همخوانی نداشته باشد. 

اما داستان استفاده از گل و گیاه در فروشگاه‌ها متفاوت است. در این مکان‌ها هدف اصلی جلب توجه مشتری با محصولات است. از آنجا که گل‌ها به توجهات زیادی را به خود جلب می‌کنند باید در استفاده از آنها هوشمند عمل کرد. به عنوان مثال چند گل زیبا در کنار یک محصول جذاب قرار دهید. برای این کار نیز به یک طراح حرفه‌ای و کار بلد نیاز خواهید داشت.

کاربرد ویژه نور پردازی در طراحی واحد های تجاری فروشگاه

نور همیشه جلب کننده توجه انسان است. در یک محیط یک شکل و یک دست، توجه چشم‌ها به سمتی معطوف می‌شود که در آن قسمت نور پردازی متفاوتی وجود داشته باشد. نور نقش بسیار مهمی در طراحی دکوراسیون تجاری دارد. در محیط‌های رسمی و فروشگاهی، نور کم می‌تواند برای مشتریان ایجاد ناامنی کند. در عوض در محیط های کافی شاپی، نور زیاد باعث سلب آرامش می‌شود. نور پردازی می‌تواند به صورت خاص و نقطه‌ای باشد. به عنوان مثال شما یک محصول خاص را برای نمایش قرار داده اید، سپس با اضافه کردن یک نور اختصاصی و جذاب به سمت آن محصول، نشان می‌دهید که یک سوژه خاص در این قسمت قرار دارد. استفاده صحیح از نور یک هنر تخصصی و مهم است. انجام دادن صحیح آن می‌تواند در فروش بسیار موثر باشد. در مقابل نورپردازی غلط می‌تواند برای کار خطر آفرین باشد.

نورپردازی دکوراسیون تجاری

رنگ بندی دکوراسیون فروشگاه و دفتر تجاری

 در طراحی دکوراسیون تجاری رنگ بندی عامل بسیار مهمی است. حداقل دو ترکیب رنگی برای یک محیط تجاری لازم است. رنگ اول باید به عنوان رنگ غالب و اصلی انتخاب شود. رنگ اصلی بیش از 80 درصد فضا را به خود اختصاص می‌دهد و در واقع دکوراسیون و طرح اصلی را پوشش می‌دهد. انتخاب رنگ غالب بسیار مهم است و باید متناسب با شرایط و همچنین نوع برند استفاده شود. به عنوان مثال در یک دفتر تجاری رسمی، استفاده کردن از رنگ‌های جیغ به عنوان رنگ زمینه اصلا مناسب نیست. در مقابل در فروشگاه‌ها رنگ‌های شادتر، جلوه‌ی بهتری نیز دارند. رنگ دوم باید رنگ مکمل باشد. رنگ مکمل برای خارج کردن محیط از یکنواختی و یکدستی استفاده می‌شود. مهم است که رنگ دوم با رنگ اول تناسب داشته باشد و بتواند در کنار آن بنشیند. به عنوان مثال استفاده کردن از رنگ زرد و بنفش، تناسب ندارد. رنگ دوم را در طبقه‌ها، تیکت قیمت‌ها، نوشته‌ها و… به کار می‌برند.

در این بخش باید به دو نکته مهم توجه کنید. نکته اول اینکه، رنگ‌هایی که طیف برونگرا هستند و یا اصطلاحا شاد می‌باشند، می‌توانند فضا را شلوغ جلوه دهند. در انتخاب رنگ و نوع اجرای آن باید توجه داشته باشید که محیط بهم ریخته و بی نظم به نمایش در نیاید. نکته دوم رنگ‌های محیط تجاری و فروشگاهی می‌توانند بیشتر از دو رنگ نیز باشند، اما این مسئله باید با توجه به شرایط محیط پیاده شود. توصیه می‌کنیم برای رنگ بندی از یک طراح حرفه‌ای استفاده کنید.

رنگ پردازی دکوراسیون

هزینه‌های طراحی دکوراسیون چگونه است؟

برای طراحی دکوراسیون تجاری یا هر مدل دیگری قطعا بودجه بندی بسیار اهمیت دارد. طبیعی است که هر چقدر بیشتر هزینه کنید می‌توانید از امکانات و المان‌های بیشتر استفاده کنید. اما به این نکته مهم توجه کنید. پول بیشتر و هزینه‌های سنگین تضمین کننده زیبایی و جذابیت محیط نخواهد بود. گاهی اوقات با یک حرکت بسیار ساده و ارزان می‌توان کار یک طراحی چند میلیاردی را انجام داد. پس در نتیجه چیزی که در طراحی و دیزاین محیط حرف اول و آخر را می‌زند، خلاقیت و تخصص است. هر چند لازم است بدانید، کلیه هزینه‌هایی که بابت طراحی و زیباسازی محیط خود انجام می‌دهید، به نوعی یک سرمایه گذاری مهم است. دکوراسیون شما روی شغل شما تاثیر گذار است. قطعا با ساخت و طراحی جذاب محیط کار، می‌توانید سود بیشتری کسب کنید و درآمد خود را افزایش دهید. با این وجود اگر هنوز هم نگران هزینه‌ها هستید، ما یک پیشنهاد جذاب برای شما آماده کرده ایم. این پیشنهاد می‌تواند نقطه پایانی برای دغدغه‌های شما در زمینه طراحی محیط کارتان باشد.

سرنقش  مجموعه ی حرفه ای  برای طراحی دکوراسیون داخلی

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، طراحی دکوراسیون تجاری یک مسئله بسیار حساس و مهم است. طراحی کردن محیط دنیای بزرگی از نکات و بخش‌های مختلف است که رعایت کردن هر کدام مطابق اصول، لازم و ضروری است. قطعا می‌دانید اگر محیط کاری خود را به شکل نامناسبی طراحی و دیزاین کنید، تاثیرات منفی زیادی روی کسب درآمد خود خواهید گذاشت. برای اینکه بتوانید محیط خود را به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن طراحی کنید، باید از افراد متخصص کمک بگیرید. تیم طراحی سرنقش، تشکیل شده از بهترین طراحان و متخصصان در زمینه دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی، در این مسئله کنار شما خواهد بود. سرنقش با ارائه و اجرای بهترین طرح‌ها از صفر تا صد، مسیر موفقیت را برای شما هموار خواهد کرد. هم اکنون می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و همچنین شروع همکاری با مجموعه سرنقش با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست