تا به حال برای شما پیش آمده است که وارد یک محیط اداری و تجاری شوید و دکوراسیون نظر شما را جلب کند؟ طراحی دکوراسیون اداری و توجه به آن در محیط‌های تجاری بزرگ و شرکت‌های موفق بسیار مهم است. شاید بتوان به جرات گفت این مسئله یکی از تفاوت‌های اصلی و عمده بین شرکت‌های موفق و شرکت‌هایی است که سخت به موفقیت می‌رسند. قطعا می‌پرسید دکوراسیون چه ربطی به موفقیت دارد؟ شاید هم بگویید نهایتش این است که محیط زیبا باشد اما این زیبایی چگونه پولساز و سودآور است؟ در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی و پاسخ دادن به این پرسش‌ها، چنده ایده و نکته جذاب و مهم را برای تعیین دکوراسیون در محیط اداری در اختیار شما قرار دهیم. همراه ما باشید تا انقلابی در محیط اداری را آغاز کنیم.

طراحی دکوراسیون اداری

چرا دکوراسیون اداری را طراحی کنیم؟

تا به حال به اهمیت طراحی دکوراسیون اداری فکر کرده‌اید؟ چرا باید محیط اداری را به نحوی خاص دیزاین کنیم؟ این دیزاین چه ویژگی‌هایی دارد. در دوران کودکی به ما می‌گفتند مدرسه خانه دوم ماست. اما با گذشت زمان و شروع دوران کار و فعالیت اقتصادی، خانه دوم ما به محیط کاری ما تبدیل شده است. این قاعده مخصوصا برای ادارات؛ از خصوصی گرفته تا دولتی نیز وجود دارد. بسیاری از افراد روزانه بیش از 5 ساعت را در محیط کار و اداره می‌گذرانند. خواه ناخواه شرایط محیط و محل، باعث تاثیرگذاری روی روحیه آنها می‌شود. پس در واقع دیزاین محیط اداری تنها برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان و ارباب رجوع نیست. بلکه اول سود آن و خواص آن، کارمندها و اهالی آن محیط را در بر می‌گیرد.

طبق یک قاعده روانشناسی، شرایط محیطی تاثیر بسیار زیادی روی روحیه افراد دارد. حتی رنگ‌هایی که در یک محیط وجود دارد می‌تواند روی ذهن و تصمیم گیری ها دخالت کند. حال تصور کنید در یک فضای مدیریتی آرام و جذاب، مشغول مذاکره برای قراردادهای شغلی هستید. شاید خودتان متوجه نشوید، اما فضای محیط روی مذاکرات و نتیجه آن تاثیرگذار خواهد بود. پس به صورت خلاصه توجه به دکوراسیون محل کار اهمیت دارد، زیرا روحیه کاری کارمندها تقویت می‌شود. همچنین فعالیت‌های کاری و تجاری رونق بیشتری خواهند گرفت.

دکوراسیون اداری

نکات مهم برای طراحی و چینش محیط اداری

طراحی دکوراسیون اداری تنها مختص به چینش مبلمان و صندلی‌ها نیست. این داستان بسیار گسترده‌تر و دقیق‌تر است. جالب است بدانید دیزاین اداری یکی از درون تحصیلی در دانشگاه هنر کشورهای جهان اولی است. در هر محیط اداری، اهدافی وجود دارد. به عنوان مثال در شرکت‌های خصوصی و یا حتی محیط اداری آموزشگاه‌ها، جلب توجه مراجعه کنندگان بسیار مهم است. در برخی دیگر از ادارات، ایجاد فضای آرام و امن برای کارمندان اهمیت بالاتری دارد. برای اینکه بتوانیم بهترین طراحی را داشته باشیم، ابتدا باید اهداف مجموعه و اداره را شناسایی کنیم. سپس متوجه می‌شویم به دنبال چه چیزی هستیم. به صورت کلی رعایت نکات زیر اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • رنگ و تم اصلی

اولین و حیاتی‌ترین مسئله در طراحی دکوراسیون داخلی برای هر محیطی، توجه به تم اصلی و رنگ پایه است. غالبا برای هر محیط، یک رنگ اصلی و یک الی دو رنگ زیر مجموعه در نظر گرفته می‌شود. محیط اداری یک محیط رسمی است، پس خود به خود بسیاری از رنگ‌های جیغ و بیش از اندازه اکتیو حذف می‌شود. از جهتی دیگر نمی‌توان از رنگ‌های یکدست و بسیار سرد استفاده کرد زیرا باعث خستگی کارمندان می‌شود. استفاده از یک رنگ رسمی و چند رنگ اکتیو هماهنگ در زمینه، می‌تواند این معضل را برطرف کند. این رنگ‌ها باید در دیوارها، مبلمان، کاغذ دیواری، موکت‌ها یا فرش‌ها و اجزای مختلف رعایت شود. به عنوان مثال استفاده از رنگ مشکی در کنار یک نوار قرمز می‌تواند یک محیط رسمی اما فعال را بسازد.

  • مبلمان اداری

چیزی که باعث می‌شود یک محیط، اداری باشد، مبلمان است. نوع چینش و حتی جنس مبلمان بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، در اتاق انتظار باید مبلمان راحت اما رسمی استفاده کنیم. یعنی از صندلی‌ها و مبل‌هایی استفاده کنیم که افراد روی آن احساس راحتی کنند اما این احساس راحتی باعث بهم خوردن استایل آنها نشود. قرار نیست از کاناپه یا مبل راحتی استفاده کنیم. قرار دادن میز یا جلو مبلی در اتاق انتظار می‌تواند صمیمیت بیشتری به محیط ببخشد. رنگ مبلمان بسیار اهمیت دارد. غالبا رنگ مشکی با پس زمینه خاکستری یا سفید برای این مدل از چینش مناسب است. مبلمان کارمندها باید راحت‌تر از مبلمان ارباب رجوع باشد زیرا کارمندها مدت زمان بیشتری را صرف نشستن می‌کنند و این مسئله برای سلامتی آنها مهم است. در این زمینه در بخش‌های مختلف بیشتر خواهیم گفت.

مبلمان اداری

  • المان‌ها و جزئیات مهم

بیاید در طراحی دکوراسیون اداری کمی خلاق باشیم و کلیشه‌ها را رها کنیم. ایجاد یک محیط خشک و بیش از اندازه رسمی نه تنها باعث خستگی کارمندها می‌شود، بلکه مراجعه کنندگان را هم دلسرد می‌کند. برای مقابله با این معضل، استفاده از المان‌های جذاب هر چند کوچک بسیار مهم است. به عنوان مثال، پرده‌ها باید زیبا باشند و رنگی مطابق محیط داشته باشند. استفاده از گل و گیاه بسیار حرکت مهمی است. زیرا گیاهان باعث انتشار هوای سالم و شاداب در محیط می‌شوند، همچنین حس اعتماد بیشتری را برای مراجعه کنندگان فراهم می‌کنند. استفاده از تابلوهای جذاب، باکس‌های زیبا، کمدهای خوش رنگ، شلف و مجسمه‌های مفهومی نیز برای محیط موثر است. استفاده از یک طاقچه کوچک و گذاشتن چند کتاب در آن نیز ایده بسیار خوبی خواهد بود.

  • نورپردازی

نور نقش بسیار پررنگی در هر محیطی دارد. در واقع نحوه نورپردازی و وجود نور کافی باعث ایجاد حس اعتماد و همچنین انرژی در محیط می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نور تمام محیط یک پارچه نباشد. مثلا در تمام محیط اداره از نور زرد، سفید و یا یخی استفاده نکنید. یک نور غالب انتخاب کنید، مثلا یخی، لامپ‌ها و مهتابی‌های اصلی را یخی بگیرید. در کنار نور اصلی از نورپردازی حرفه‌ای با استفاده از منابع نور کوچک و نقطه‌ای، از رنگ‌های دیگر استفاده کند. مثلا نور اطراف گلدان‌ها را آبی کنید، یک هایلایت جذاب به سمت تابلوها و طاقچه‌ها داشته باشد.

دکوراسیون اجزای مختلف در یک محیط اداری

یک محیط اداری از اتاق‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. البته قطعا همه محیط‌ها مثل یکدیگر نیستند. یعنی ممکن است در یک اداره و محل کار، یخش‌هایی وجود داشته باشد و در محیطی دیگر وجود نداشته باشد. برای طراحی دکوراسیون اداری توجه به بخش‌ها و ویژگی‌های آنها بسیار مهم است. در ادامه برخی از معروف‌ترین بخش‌های اداری را با هم مرور می‌کنیم.

  • اتاق مدیریت

اتاق مدیریت قلب یک مجموعه اداری است. در واقع مراجعین با ورود به محیط مدیریت باید تفاوت‌های عمده‌ای را با بخش‌های دیگر حس کنند. این تفاوت‌ها به جذب مشتریان و هدف‌های اداره بسیار کمک می‌کند. در اتاق مدیر باید یکپارچگی با محیط‌های دیگر اداره حفظ شود. یعنی قرار نیست در محیط مدیر رنگ بندی و دیزاین اصلی را تغییر دهیم. اما در جزئیات باید دقت بیشتری داشته باشیم. به عنوان مثال مهمترین بخش در اتاق مدیریت، مبلمان و میز مدیر است. این مبلمان باید نسبت به مبلمان کارمندان تفاوت ظاهری داشته باشد. به صورتی که مشخص باشد، آنجا جایگاه مدیر است. فضای داخلی باید صمیمی‌تر باشد، چند قاب عکس، مجسمه، کتابخانه و المان‌های دیگر بسیار موثر خواهد بود. اتاق مدیریت باید ساکت، آرام و به دور از تنش باشد. عایق‌های صوتی می‌تواند در این هدف موثر باشد.

طراحی اتاق مدیریت

  • اتاق کارمندان

در طراحی دکوراسیون اداری هر کارمند با توجه به کار و بخش که دارد، باید محیط مناسب داشته باشد. کارمندانی که به صورت مستقیم با ارباب رجوع در ارتباط هستند، باید محل مناسبی برای نشستن آنها داشته باشند. استفاده از تهویه هوا، رنگ‌آمیزی مناسب، المان‌های جذاب، کمدهای مناسب برای مدارک و در کل دارای یک پارتیشن اداری باشد. محیط کارمند نباید باعث خستگی چشمی و روحی آن شود زیرا این مسئله باعث کند شدن فضای کاری می‌شود.

  • جایگاه منشی

منشی شخصی است که به صورت مستقیم با مراجعه کنندگان در ارتباط است. جایگاه منشی باید در محیط مناسبی قرار داشته باشد. این جایگاه باید به ورودی اتاق مدیریت و اتاق انتظار اشراف داشته باشد. استفاده از مبلمان ویژه و طراحی یک محیط جذاب برای محل منشی باعث بالا رفتن کلاس کاری در اداره می‌شود.

  • آشپزخانه

بسیاری از اداره‌ها دارای آشپزخانه هستند. این مکان شاید رفت و آمد مراجعه کنندگان در آن نباشد، اما از جهت‌های مختلفی بسیار مهم است. رنگ غالب در محیط آشپزخانه باید کاملا سفید باشد تا آلودگی‌ها به سرعت مشخص شوند. استفاده از نور کافی و چینش مناسب برای دسترسی بهتر کارمندان، یک مسئله مهم برای طراح دکوراسیون است.

  • رست روم یا اتاق استراحت

ایجاد یک اتاق استراحت یا به اصطلاح رست روم یکی از ایده‌های جذاب و کارآمد برای محیط‌های اداری است. انسان‌ها ربات نیستند و لازم دارند برای ریکاوری و بازگردانی انرژی از دست رفته در هنگام کار، استراحت کنند. رست روم، یک اتاق مجزا است که در آن کارمندان به استراحت مشغول می‌شوند. طراحی محیط رست روم باید ایجاد آرامش کند و امکانات مورد نیاز برای کسب انرژی را فراهم کند. با این روش می‌توانید ثمردهی کار خود را افزایش دهید و از استراحت کردن کارمندان در محل کار جلوگیری کنید.

دکوراسیون اداری منشی
ایده های جذاب و خلاقانه برای طراحی دکوراسیون اداری

حال که از اهمیت و نکات مهم در طراحی دکوراسیون اداری مطلع شدید، نوبت آن شده است که برخی از ایده‌های جذاب را با یکدیگر بررسی و مرور کنیم. برای اینکه بتوانید یه طراحی خوب و گیرا داشته باشید، باید در کنار اصول و قواعد از خلاقیت زیادی بهره ببرید. به همین جهت توصیه ما از همین ابتدا این است که کار را به دست یک طراح کار بلد بسپارید. برای طراحی دیزان و محیط باید استراتژی داشته باشید و یک مسیر معین را دنبال کنید.

  • استفاده از پارتیشن ام دی اف یا چوب

با چوب یا موادی مثل ام دی اف می‌توانید طرح‌های بسیار خلاقانه‌ای را پیاده کنید. اگر یک محیط باز دارید و می‌خواهید آن را بخش بندی کنید، به جای استفاده از پلاستیک، ایرانیت و حتی دیوار، از ام دی اف استفاده کنید. برای نزدیک‌تر شدن ذهنتان کافی است اتاق‌های معروف ژاپنی را تصور کنید. یک دیواره نازک و یا حتی نرده مانند یا به صورت ریلی از جنس چوب و ام دی اف. این پارتیشن بندی برای دیوارها و سقف نیز بسیار مناسب است.

  • دکوراسیون مدرن و مینیمال

طراحی مینیمال امروزه یکی از بهترین استراتژی‌ها برای دکوراسیون اداری مدرن است. طراحی‌های ساده و استفاده از رنگ سفید روشن در محیط، که باعث ایجاد حس آرامش و امنیت در افراد می‌شود. در این طرح می‌توانید کمدها، کشوها، میزها، کنسول ورودی و همه اجزای موجود در محیط را با طرح ساده سفید و نوار خاکستری پیاده کنید. اجرای طرح مینیمال، نیازمند خلاقیت و مهارت بالایی است.

میز دکوراسیون اداری
مراحل طراحی و اجرای دکوراسیون اداری

در طراحی دکوراسیون اداری باید برخی از مراحل به ترتیب و منظم طی شوند. دیزاین محیط کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. به همین جهت ابتدا اگر می‌خواهید یک نتیجه خوب به دست آورید، لازم است سراغ کسانی بروید که در این زمینه، اطلاعات، مهارت، تخصص و تجربه کافی دارند. به صورت کلی مراحل اجرای یک طرح به صورت زیر است.

  • بررسی شرایط محیط، اندازه، ابعاد و ویژگی‌های محیطی
  • دریافت خواسته‌های کارفرما بر اساس اهداف شرکت و اداره
  • پلن سازی و طراحی طرح اولیه
  • تطابق سازی طرح اولیه با شرایط واقعی محیط
  • ارائه به کارفرما و دریافت تاییدیه
  • تنظیم طرح پایانی و اصلی
  • خرید و جمع آوری وسایل مورد نیاز
  • آغاز فرایند ساخت و ساز

در دل تمام این مراحل، سدها و موانعی وجود دارد. پشت سر گذاشتن همه این پله‌ها می‌تواند کار زمانبر و سختی باشد، مگر اینکه راه میانبر استفاده کنید. یعنی تمام کارها را به یک تیم حرفه‌ای بسپارید.

مجموعه سرنقش تیم حرفه ای طراحی دکوراسیون اداری

اشاره کردیم که شما برای طراحی دکوراسیون اداری و تجاری آن به خلاقیت، تخصص، مهارت، تجربه و ایده نیاز دارید. جمع کردن و پیدا کردن همه این ویژگی‌ها در کنار هم کار ساده‌ای نیست. به همین جهت دست به کار شدیم و مجموعه‌ای ساختیم که همه این فاکتورها را داشته باشد. مجموعه سرنقش یک تیم حرفه‌ای برای انواع طراحی‌ها و دیزاین‌های محیط است.

تفاوتی نمی‌کند  چه محیطی، در کدام نقطه را در نظر گرفته باشید، ما همه چیز را برای شما زیباتر خواهیم کرد. سرنقش به عنوان یکی از برترین طراحان دکوراسیون اداری تهران و شهرهای دیگر شناخته شده است که اعتبار خود را از اعتماد مشتریان به دست آورده است. شما هم اکنون می‌توانید برای کسب مشاوره رایگان و همچنین دریافت پاسخ سوالات خود با تیم پشتیبانی تماس برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست